lunes, abril 10, 2023

Segons l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques, gairebé el 60% de les licitacions estatals s'adjudiquen a empreses amb seu a Madrid.

Quan veieu el link (part final del post) que us porta a l'informe "Madrid basa su dinamismo en las ventajas de la capitalidad, la economía del conocimiento y la competencia fiscal" creus que es tractarà d'economistes catalans... 
Doncs no, són valencians de l'Ivie (Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques). 

L'informe descriu (copia i enganxada) els avantatges que obté Madrid en el seu desenvolupament econòmic per la seva condició de capital del país i com poden actuar en detriment de la igualtat entre regions. El document, dirigit pel director de recerca de l'Ivie, Francisco Pérez, i el catedràtic i investigador de l'Institut, Ernest Reig, analitza el poder d'atracció de població i capital humà, el paper del sector públic estatal a la capital i l'aglomeració de ocupació pública, la concentració de centres de decisió i de grans dotacions d'infraestructures, i la competència de paradís fiscal que realitza la Comunitat de Madrid. 

El 44,5% de les 1.000 empreses espanyoles més grans tenen la seu a la Comunitat de Madrid i representen el 56% dels ingressos d'aquest grup. A més, a Madrid s'ubiquen els ministeris, el poder legislatiu i judicial, els organismes reguladors, i molts de les principals institucions culturals i centres de recerca públics. Bona part d'aquests organismes i entitats podrien descentralitzar-se si se seguís el criteri d'Alemanya o de la UE amb les seus, però a Espanya estan concentrades, i es renuncia al paper dinamitzador que podrien exercir com a nuclis d'activitats basades en el coneixement en altres llocs del país. 

Actualment, el 29% dels empleats del sector públic estatal es concentra a la capital, fet que suposa un percentatge d'empleats públics de l'Estat a Madrid que duplica el pes de la població de la regió a Espanya. En el cas dels empleats dels serveis centrals dels ministeris, la concentració a la ciutat puja fins gairebé el 80%. Tot i que avui dia el sector privat és un motor molt important de l'activitat econòmica a Madrid, el sector públic contribueix a reforçar-lo i atraure'l cap a la capital. En aquesta atracció influeix la concentració important de centres de decisió públics esmentada i en especial de la immensa majoria de les unitats de contractació de l'Estat. En efecte, aquesta concentració del sector públic estatal a la capital es reflecteix en el volum de contractacions a empreses de la regió. 

Gairebé el 60% de les licitacions dels òrgans del Sector Públic Estatal ubicats a Madrid que s'adjudiquen a empreses espanyoles es dirigeixen a empreses amb seu a la capital, un percentatge que arriba al 64,4% si es considera l'import dels contractes . La xifra supera el 70% entre els contractes adjudicats a grans empreses.








Que les empreses de la resta d'Espanya només aconsegueixin un terç de les adjudicacions revela un biaix territorial molt important, que qüestiona la unitat de mercat com a conseqüència de decisions d'institucions que hi haurien de vetllar especialment.  Una altra via per la qual la capital reforça la seva posició actual gràcies al sector públic és la política de competència fiscal que ha desenvolupat el govern de la Comunitat de Madrid durant l'última dècada, caracteritzada per reduir els tipus efectius de diverses figures tributàries importants. Això suposa una competència fiscal per a les bases imposables d'altres comunitats, en incidir sobre bases tributàries com les patrimonials, que són més mòbils, especialment les dels contribuents amb més nivells de renda i patrimoni. 

A la vista dels resultats de l'informe, els autors conclouen que “hi ha raons de fons per reconsiderar la cessió a les comunitats d'impostos que graven la riquesa, i sobretot a fer-ho sense limitar la competència per les bases fiscals esmentades. L'efecte extern negatiu sobre altres comunitats de la competència fiscal de Madrid reforça la tendència a la divergència de la renda regional per habitant que s'observa i, per això, es justificaria limitar aquesta competència, sobretot perquè es recolza en un aprofitament d'avantatges derivades duna interpretació del paper de la capitalitat que no és territorialment neutral. Atès que Madrid gaudeix d'aquests avantatges de ser la seu del Govern, hauria de renunciar a una estratègia fiscal en què, recolzant-s'hi, perjudica altres comunitats”.


Aquí l'informe complet:

Aquí el PDF:

2 comentarios :

Anónimo dijo...

Cal fer fora Madrid d'España, seria la manera de que es quedes en el que ha de ser: una petita ciutat de províncies. ENA

ART dijo...

Pues a los valencianos les encanta España, y que los madrileños les den por culo. Yo creo que protestan, pero en el fondo les gusta mucho.